Matematika
22.6 - 26.6.2020
Učebnice 4/A do konce. Na poslední straně je souhrnné opakování- test. Děti by jej měly vypracovat samostatně, včetně slovních úloh.
Další díl Matematiky 4/B si necháme do druhé třídy. Tento díl zůstává ve škole.
15.6. - 19.6.2020
- Učebnice 26, 27, 28, 29, 30
- Učebnice str. 23, 24, 25
1.6. - 5.6.2020
- Učebnice str. 20, 21, 22
25.5. - 29.5.2020
- Učebnice str. 18, 19 + sloupce příkladů na kopii
18.5. - 22.5.2020
- Učebnice str. 16, 17 - Odčítání s přechodem přes desítky
11.5. - 15.5.2020
- Učebnice str. 13, 14, 15
4.5. - 8.5.2020
- Učebnice str. 9 (dobrovolně) , 10, 11, 12
Str. 9 je učivo Geometrie. Děti ve škole doposud nerýsovaly, je potřeba jim aspoň trochu ukázat, jak se pracuje. Pokud se do práce pustíte, můžete je nejprve nechat zkusit rýsovat rovné čáry různými směry na papír. V každém případě to berme jako pokus. S přesným rýsováním máme někdy potíže ještě i v 5.třídě. Rozhodně dětem tolerujeme drobné nepřesnosti.
Zásady správného rýsování rovných čar:
-
dobře ořezaná tužka
-
nerozbité a čisté pravítko, pro nás stačí 20 cm, ale může být i trojúhelník
-
pravítko držíme pevně
-
tužku opíráme o hranu pravítka
-
tužku nedržíme kolmo na rýsovanou čáru, ale trochu ji skloníme ve směru pohybu, aby při rýsování "neskákala" (praváci rýsují zleva doprava, leváci zprava doleva)
-
tužku vedeme lehce a pohybujeme celou rukou
-
omezíme gumování
27.4. - 1.5.2020
- Učebnice str. 5, 6, 7, 8
Na straně 5 mají děti nové učivo - Sčítání a odčítání s přechodem přes základ 10. Začíná se tak, že se nejdříve přičítá k číslu 9, potom 8, atd. Důležité je dobré zvládnutí rozkladů čísel. U nového učiva je potřeba, aby si děti vše znázorňonaly, barevně rozlišovaly.
Př. 9 + 4 = ? ^
1 3
Číslo 4 si rozložím tak, aby se mi dobře počítalo. To znamená, na 1 a 3, protože si nejdřív dopočítám do 10 a pak už jen přičtu 3.
K procvičování můžete využít i zadní stranu učebnice, kde je znázornění, děti mohou říkat nebo psát příklady. Stejně se postupuje u přičítání k číslu 8, atd. Spoje se dětem časem zautomatizují a budou počítat svižněji. Každý na to ovšem potřebuje jinak dlouhý čas. S tím musíme počítat.
Zvládnout počítání do 20 s přechodem je základem pro každé další počítání. Děti si někdy najdou svůj vlastní způsob počítání, jiný než je v učebnici. I ten může být správný a uznáme ho.
- Nový díl Učebnice 4/A str. 1, 2, 3, 4 - Opakování sčítání a odčítání do 20 bez přechodu.
U slovních úloh není nutné znázorňování. U dětí, které to nepotřebují, od toho pomalu upouštíme - vše podle potřeb a zájmu dětí. Znázorňuje se potom vždy u nového učiva.
- Dobrovolně děti mohou počítat sloupce příkladů (máte je nakopírované ve složce, výsledky psát přímo na list).
Chvalte děti, i za maličkost, kterou zvládnou. Je to pro ně moc důležité. Můžete jim dávat hvězdičky, někdo má i razítka a klidně i jedničky, cokoliv je určitě potěší.
Když se dětem něco nedaří a klidně se to může stát, neobviňujte je. Zkuste nejdřív pochválit za něco, co umí dobře a potom můžete říct, co se nepovedlo a co se ještě musí doučit. Dříve nebo pozděj to určitě zvládne!
Pro zájemce o geometrii - videonahrávka. Děti potřebují papír 2 kusy papíru o velikosti A4, fixy nebo pastelky (červená, oranžová, zelená, žlutá, modrá, černá). Cca 10 minut.
https://youtu.be/WaWQxbszb20
Početní hádanka: Prosím, přečtěte dětem pomalu, opakovaně. Ať si vše zkusí nakreslit. Odpověď mi mohou zaslat. Děkuji.
Na rybníce plavaly husy. Jedna plave přede dvěma, jedna mezi dvěma, jedna za dvěma. Kolik hus bylo na rybníce?
2.4.2020
Pro zájemce o procvičování matematiky je zde videonahrávka. Děti potřebují tužku, papír a 10 minut času. Předem se omlouvám za kvalitu nahrávky. :-)
Hezkou zábavu!
https://www.youtube.com/watch?v=p7f5EFKp4ng
30.3. - 3.4.2020
- Učebnice str. 27, 28, 29, příklady v zelených tabulkách jsou k přepisu do sešitu. Připomínám, dbát na správné psaní tvarů číslic, úprava, do dvou slopuců ( prosím, stránku přeložit napůl).
- U slovních úloh znázornění, výpočet, odpověď. Odpověď si ve škole píšeme nejdřív na tabuli, je vhodné ji dětem předepsat. V učebnici mají na odpověď málo místa, musí trochu zmenšit písmo. Když se nevejde - nevadí , uděláme tři tečky.
- Pokud mají děti doma, ať pracují s číselnou osou ( stačí i pravítko do 20). Ukazují si výsledky, vyhledávají číslo např. "o 6 menší",....
- Trénujeme s číselnou osou: Hrotem tužky hbitě ukazuj. Např.
- číslo, které má 1 desítku a 2 jednotky
- číslo, které leží mezi 18 a 20
- číslo. které je hned před 17
- číslo, které je hned za 15
- číslo, které je o 3 menší, než číslo 17 ( A jaký k tomu patří příklad?)
- děti zadávají někomu doma, mohou vymyslet hádanky
- Myslím si číslo, to číslo leží mezi 15 a 18 a je to číslo sudé. Jaké číslo si myslím?
- Řeknete řetězec příkladů, děti si ukazují na ose, řeknou jen výsledek. Je to těžké na soustředění. Např. 10 + 5 - 4 + 7 - 4 je kolik ?
- Za každou správnou odpověď si dáme za odměnu hvězdičku :-).
- Využít můžete následující:
- https://www.matyskova-matematika.cz/vyukova-videa/
23.3. - 27.3.2020
- materiály ke stažení a vytisknutí
16.3. - 20.3.2020
- Učebnice 24 -26
10.3. - 13.3.2020
- Učebnice str. 19-23, sloupce příkladů přepisovat do sešitu, do dvou sloupců, dbát na úpravu, psát datum